18 Φεβ 2012

Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν

Η Μάρθα, έχοντας εξαφανιστεί από προσώπου γης χωρίς να πει τίποτα σε κανέναν, δραπετεύει από το κοινόβιο στο οποίο ζούσε για δύο χρόνια και εγκαθίσταται στο σπίτι της νιόπαντρης αδερφής της, μακριά από το χώρο του κοινοβίου. Εκεί θα προσπαθήσει να ζήσει μια ζωή φυσιολογική, όμως τα φαντάσματα του πρόσφατου παρελθόντος της δεν την αφήνουν. Από τη μια, είναι η αδερφή της, Λούσι και ο γαμπρός της, που προσπαθούν να την βοηθήσουν όσο μπορούν, από την άλλη είναι ο ίδιος της ο εαυτός, που όντας επηρεασμένη από τη ζωή της στο κοινόβιο, αφ' ενός μεν την εμποδίζει να αποκαλύψει τι πραγματικά συνέβη τα προηγούμενα δυο χρόνια της ζωής της αφ' ετέρου δε σκηνές και θόρυβοι μέσα κι έξω από το νέο αυτό σπίτι, της επαναφέρουν στο μυαλό ορισμένες από τις τραυματικές εμπειρίες που έζησε στο κοινόβιο. Αυτό έχει ως συνέπεια οι σχέσεις των δύο αδερφών, που παραδοσιακά δεν ήταν και οι καλύτερες, να γνωρίζουν διακυμάνσεις και να συνοδεύονται από εντάσεις, εν μέρει μετριασμένες. Όσο κι αν η Λούσι προσπαθεί να επανεντάξει τη Μάρθα στην κοινωνία κι όσο κι αν η ίδια η Μάρθα αναγνωρίζει ότι χρειάζεται βοήθεια, τόσο πιο πολύ αποκαλύπτεται ότι τελικά η Μάρθα δεν ξέρει ακριβώς τι είναι αυτό που πιστεύει ότι θα την κάνει να νιώσει καλύτερα και οι προσπάθειες της Λούσι πέφτουν στο κενό, από τη στιγμή που η Μάρθα δεν της ανοίγεται.
Η Μάρθα επί δύο χρόνια ζούσε στο κοινόβιο, άγνωστο για ποιο λόγο είχε πάει εκεί. Στο κοινόβιο, ηγέτης της αίρεσης ήταν ο Πάτρικ, ο οποίος είχε επιβάλλει ορισμένους κανόνες στα μέλη του, οι οποίοι όμως ξέφευγαν μερικές φορές από το πλαίσιο της προσωπικής επιθυμίας του κάθε μέλους την οποία διατυμπάνιζε. Ενώ εξελίσσεται η ιστορία της Μάρθας στο σπίτι της Λούσι, η αφήγηση επιστρέφει στο παρελθόν σε ορισμένες στιγμές που σκηνές του παρόντος υπενθυμίζουν στη Μάρθα σκηνές του παρελθόντος. Έτσι μαθαίνουμε για τις τελετές μύησης στην αίρεση (αλλαγή ονόματος, βιασμός από τον ηγέτη), για τον τρόπο ζωής και την ιεραρχία της (π.χ. πρώτα τελειώνουν το φαΐ οι άνδρες και έπειτα το αρχίζουν οι γυναίκες), για τις δουλειές που μαθαίνει να κάνει ο καθένας στο κοινόβιο, αλλά και για κάποιες παράνομες πράξεις στις οποίες εξωθεί τα μέλη ο ηγέτης, από κλοπές έως και φόνους.
Τη Μάρθα την κυριαρχεί ο φόβος. Ακόμη και στο σπίτι της Λούσι, φοβάται μήπως η αίρεση την έχει πάρει στο κατόπι και την εντοπίσει. Δεν μαρτυράει τίποτα στην αδερφή της από το φόβο της αυτόν.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Σον Ντέρκιν σκηνοθετεί ένα ψυχολογικό θρίλερ, που επικεντρώνεται στη ζωή ενός ανθρώπου, στους φόβους και τις ανησυχίες του για το πώς πρέπει να είναι μια φυσιολογική ζωή. Οι συχνές, όμως, μεταβάσεις από το παρόν στο παρελθόν και τούμπαλιν κατακερματίζουν κάπως την αφήγηση, χωρίς να είναι πάντα απαραίτητες. Η επίσης πρωτοεμφανιζόμενη Ελίζαμπεθ Όλσεν δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία στο ρόλο της Μάρθας.
Για τον τίτλο της ταινίας, "Μάρσι Μέι" είναι το όνομα της Μάρθας μέσα στο κοινόβιο, ενώ "Μαρλίν" είναι το όνομα που χρησιμοποιούσε κάθε κοπέλα του κοινοβίου (και η Μάρθα σαφώς) όταν απαντούσε στα τηλεφωνήματα.
Η ταινία έχει κερδίσει βραβεία σε φεστιβάλ σε Αμερική, Καναδά και Βέλγιο. Στη χώρα μας προβλήθηκε στο 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ διανομή στις κινηματογραφικές αίθουσες πήρε στις 19 Ιανουαρίου 2012.

Martha Marcy May Marlene (2011)
Σκηνοθεσία - Σενάριο: Sean Dirkin
Πρωταγωνιστούν: Elizabeth Olsen, Sara Paulson, John Hawkes, Hugh Dancy, Christopher Abbott, Maria Dizzia, Julia Garner, Louisa Krause
Διάρκεια: 102'

Δείτε το τρέηλερ της ταινίας


Βαθμολογία υπογράφοντος: 7/10

Ο υπογράφων παρακολούθησε την ταινία στον κινηματογράφο "Παύλος Ζάννας" στη Θεσσαλονίκη στις 17 Φεβρουαρίου 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: