Βρισκόμαστε στις αρχές του 18ου αιώνα. Στη Βρετανία άρχει η φιλάσθενη βασίλισσα Άννα. Μαζί της είναι η φίλη και σύμβουλός της, αλλά και κάτι παραπάνω, Λαίδη Σάρα. Η Σάρα είναι αυτή που ουσιαστικά ασκεί επιρροή τη βασίλισσα και επηρεάζει τις αποφάσεις της. Την ίδια περίοδο η Βρετανία βρίσκεται σε πόλεμο τη Γαλλία, ενώ στην πολιτική σκηνή οι δύο κυρίαρχες παρατάξεις θέλουν να πείσουν τη βασίλισσα είτε για σύναψη ειρήνης είτε για συνέχιση του πολέμου.
Τότε, μια φτωχή κοπέλα, από ξεπεσμένη άλλοτε αριστοκρατική καταγωγή με μακρινή συγγένεια με τη Λαίδη Σάρα, η Άμπιγκεϊλ, θα εμφανιστεί στο παλάτι για να δουλέψει ως υπηρέτρια. Όταν ένα βράδυ η Άμπιγκεϊλ θα μπει κρυφά στο δωμάτιο της βασίλισσας και θα της καταπραΰνει τον πόνο στο πόδι με ένα βότανο, θα κερδίσει την εμπιστοσύνη τόσο της ίδιας της βασίλισσας όσο και της αρχικά καχύποπτης Σάρα. Από μια απλή υπηρέτρια θα γίνει η ευνοούμενη, ενώ σύντομα θα αντιληφθεί τα πολιτικά παιχνίδια που παίζονται πίσω από την πλάτη της βασίλισσας καθώς και το ρόλο της μακρινής της εξαδέλφης. Πλέον ο στόχος της είναι ένας, να αποκτήσει την πλήρη εύνοια της βασίλισσας, ώστε και η ίδια να επιβιώσει αλλά και να καταστρέψει τα σχέδια της Σάρα.
Ο Λάνθιμος έχει πλέον εδώ και μερικά χρόνια ξεφύγει από τα στενά πλαίσια του ελληνικού κινηματογραφικού στερεώματος. Έχει πλέον καταξιωθεί στον κόσμο και μπορεί πλέον και συνεργάζεται με σημαντικά ονόματα. Η καινούρια του ταινία, όμως, είναι διαφορετική από τις προηγούμενες. Κατ'αρχάς είναι μια ταινία ιστορικού περιεχομένου, στην οποία εσκεμμένα μπλέκει ορισμένες ιστορικές αλήθειες μαζί με μυθοπλασία. Αν και οι χαρακτήρες της ταινίας είναι πραγματικοί, τα γεγονότα δεν είναι ακριβώς όπως τα περιγράφει. Εξάλλου δεν είναι αυτός ο στόχος. Η ταινία και η εποχή είναι το πλαίσιο που τοποθετεί μια ιστορία εξουσίας και της δίψας γι' αυτήν. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια άλλη εποχή, όμως το προφίλ της φιλάσθενης βασίλισσας δίνει την ευκαιρία για κάτι τέτοιο. Η ταινία δεν χαρακτηρίζεται από το αλλόκοτο του κινηματογραφικού κόσμου του σκηνοθέτη, αν και είναι παρόντα αρκετά από τα χαρακτηριστικά της τέχνης του, όπως η συχνά σκληρή και απότομη γλώσσα, οι σκηνές απότομης βίας, οι γκριμάτσες, τα οποία όμως δίνουν χώρο στην πραγματική ιστορία να εξελιχθεί.
Οι πρωταγωνίστριες είναι τρεις. Η φιλάσθενη βασίλισσα που λόγω της κατάστασής της δεν μπορεί να διοικήσει σωστά, αλλά είναι βασίλισσα και πρέπει να διοικήσει και ό,τι αποφασίσει είναι νόμος. Η πανούργα φίλη και σύμβουλος, η οποία ουσιαστικά παίρνει η ίδια τις αποφάσεις και η βασίλισσα απλά τις ανακοινώνει. Και η νεαρή υπηρέτρια, που θέλει να ανακτήσει την παλιά της αριστοκρατική καταγωγή μέσω της εύνοιας της ίδιας της βασίλισσας.
Η ταινία έχει αποσπάσει ήδη πάρα πολλά βραβεία σε Αμερική, Βρετανία και αλλού σε κατηγορίες τόσο τεχνικές όσο και ερμηνευτικές, καθώς και ειδικό βραβείο στη Βενετία, ενώ έχει προταθεί για 10 Όσκαρ. Στη χώρα μας προβάλλεται από τις 31 Ιανουαρίου 2019.
The favourite (2018)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Deborah Davis, Tony McNamara
Πρωταγωνιστούν: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, Nicholas Hoult, Mark Gatiss, Joe Alwyn, James Smith
Διάρκεια: 119'
Δείτε το τρέηλερ της ταινίας
Βαθμολογία υπογράφοντος: 8/10
Ο υπογράφων παρακολούθησε την ταινία στον κινηματογράφο Μακεδονικόν στη Θεσσαλονίκη στις 8 Φεβρουαρίου 2019
Τότε, μια φτωχή κοπέλα, από ξεπεσμένη άλλοτε αριστοκρατική καταγωγή με μακρινή συγγένεια με τη Λαίδη Σάρα, η Άμπιγκεϊλ, θα εμφανιστεί στο παλάτι για να δουλέψει ως υπηρέτρια. Όταν ένα βράδυ η Άμπιγκεϊλ θα μπει κρυφά στο δωμάτιο της βασίλισσας και θα της καταπραΰνει τον πόνο στο πόδι με ένα βότανο, θα κερδίσει την εμπιστοσύνη τόσο της ίδιας της βασίλισσας όσο και της αρχικά καχύποπτης Σάρα. Από μια απλή υπηρέτρια θα γίνει η ευνοούμενη, ενώ σύντομα θα αντιληφθεί τα πολιτικά παιχνίδια που παίζονται πίσω από την πλάτη της βασίλισσας καθώς και το ρόλο της μακρινής της εξαδέλφης. Πλέον ο στόχος της είναι ένας, να αποκτήσει την πλήρη εύνοια της βασίλισσας, ώστε και η ίδια να επιβιώσει αλλά και να καταστρέψει τα σχέδια της Σάρα.
Ο Λάνθιμος έχει πλέον εδώ και μερικά χρόνια ξεφύγει από τα στενά πλαίσια του ελληνικού κινηματογραφικού στερεώματος. Έχει πλέον καταξιωθεί στον κόσμο και μπορεί πλέον και συνεργάζεται με σημαντικά ονόματα. Η καινούρια του ταινία, όμως, είναι διαφορετική από τις προηγούμενες. Κατ'αρχάς είναι μια ταινία ιστορικού περιεχομένου, στην οποία εσκεμμένα μπλέκει ορισμένες ιστορικές αλήθειες μαζί με μυθοπλασία. Αν και οι χαρακτήρες της ταινίας είναι πραγματικοί, τα γεγονότα δεν είναι ακριβώς όπως τα περιγράφει. Εξάλλου δεν είναι αυτός ο στόχος. Η ταινία και η εποχή είναι το πλαίσιο που τοποθετεί μια ιστορία εξουσίας και της δίψας γι' αυτήν. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια άλλη εποχή, όμως το προφίλ της φιλάσθενης βασίλισσας δίνει την ευκαιρία για κάτι τέτοιο. Η ταινία δεν χαρακτηρίζεται από το αλλόκοτο του κινηματογραφικού κόσμου του σκηνοθέτη, αν και είναι παρόντα αρκετά από τα χαρακτηριστικά της τέχνης του, όπως η συχνά σκληρή και απότομη γλώσσα, οι σκηνές απότομης βίας, οι γκριμάτσες, τα οποία όμως δίνουν χώρο στην πραγματική ιστορία να εξελιχθεί.
Οι πρωταγωνίστριες είναι τρεις. Η φιλάσθενη βασίλισσα που λόγω της κατάστασής της δεν μπορεί να διοικήσει σωστά, αλλά είναι βασίλισσα και πρέπει να διοικήσει και ό,τι αποφασίσει είναι νόμος. Η πανούργα φίλη και σύμβουλος, η οποία ουσιαστικά παίρνει η ίδια τις αποφάσεις και η βασίλισσα απλά τις ανακοινώνει. Και η νεαρή υπηρέτρια, που θέλει να ανακτήσει την παλιά της αριστοκρατική καταγωγή μέσω της εύνοιας της ίδιας της βασίλισσας.
Η ταινία έχει αποσπάσει ήδη πάρα πολλά βραβεία σε Αμερική, Βρετανία και αλλού σε κατηγορίες τόσο τεχνικές όσο και ερμηνευτικές, καθώς και ειδικό βραβείο στη Βενετία, ενώ έχει προταθεί για 10 Όσκαρ. Στη χώρα μας προβάλλεται από τις 31 Ιανουαρίου 2019.
The favourite (2018)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Deborah Davis, Tony McNamara
Πρωταγωνιστούν: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, Nicholas Hoult, Mark Gatiss, Joe Alwyn, James Smith
Διάρκεια: 119'
Δείτε το τρέηλερ της ταινίας
Βαθμολογία υπογράφοντος: 8/10
Ο υπογράφων παρακολούθησε την ταινία στον κινηματογράφο Μακεδονικόν στη Θεσσαλονίκη στις 8 Φεβρουαρίου 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου